Puno - Reisverslag uit Puno, Peru van perugalapagosrondreis - WaarBenJij.nu Puno - Reisverslag uit Puno, Peru van perugalapagosrondreis - WaarBenJij.nu

Puno

Door: José

11 Oktober 2016 | Peru, Puno

Redelijke nacht gehad, maar nog steeds niet topfit. In Puno zijn er excursies mogelijk naar de rieteilanden. Na Tripadvisor te hebben geraadpleegd hebben we besloten daar niet heen te gaan. Het is super toeristisch, veel klimmen en dat alleen om breiende mannen te zien. Al met al kon het ons niet overhalen. De indianen die daar zouden leven worden massaal 's morgens die kant opgebracht. Degenen die daar wel leven hebben zonnecollectoren om de televisies te laten werken. Een soort Archeon, maar daar weet je dat die mensen daar overdag in de steentijd, middeleeuwen en Romeinse tijd leven en 's avonds weer naar huis gaan. Doe dan ook niet of het anders is. Dat hebben we eerder gezien in Kenia/Tanzania en dan via de mobiele telefoon de volgende ploeg oproepen. Het trok ons niet.

Wel lekker gewandeld en de beelden in deze stad bekeken. Even naar de haven gelopen en als echte toerist langs de stalletjes gelopen en zelfs wat gekocht. Ook hier veel Indianen. Als ik iets bij hen kan halen, dan doe ik dat. Plaatsvervangende schaamte hoe er in het verleden, maar zelfs nu nog, met hen is en wordt omgegaan. Wollen mutsen, shawls en wanten kunnen ze niet aan mij kwijt, maar er zijn nog genoeg andere leuke zaken. Ooit in Ecuador getwijfeld over de aanschaf van flessendragers en niet gedaan en vaak gedacht dat die zo handig zijn. Je hebt hier immers altijd een fles water bij je, maar ook als je thuis een stuk wil wandelen. Het scheelt een rugtas. We kwamen ze hier ook tegen en hebben er nu elk een. Keurig met Peru erop, want je blijft toch toerist.

We hebben hier regen gehad, maar ook een zonnetje. Niet heel warm, maar goed te doen. Toen we weer in het hotel waren onweerde het flink. Maakt de boel weer een beetje schoon. Peruanen gooien echt alles weg waar ze lopen. De lucht is soms ook niet te harden.

Tussen de middag lekker in een tentje gegeten met eten dat onze magen en vooral darmen meer op prijs stellen. We voelen ons buiten de kortademigheid redelijk nu. Vanavond gaan we in het hotel eten en bijtijds slapen. Morgen weer vroeg dag en een lange busreis van een dag voor de boeg. Thans zitten we op 3860 meter en morgen dalen we 400 meter, maar stijgen onderweg wel eerst. Laten we hopen dat de busreis beter verloopt dan de vorige, want dat was echt afzien.

Actief sinds 24 Sept. 2016