Wonder Peru Expedition - Reisverslag uit Cuzco, Peru van perugalapagosrondreis - WaarBenJij.nu Wonder Peru Expedition - Reisverslag uit Cuzco, Peru van perugalapagosrondreis - WaarBenJij.nu

Wonder Peru Expedition

Door: José

12 Oktober 2016 | Peru, Cuzco

Gisteravond tijdens het tandenpoetsen een vervelende ervaring. Mijn kies viel er spontaan uit. Nog geen jaar geleden een wortelkanaalbehandeling gehad en daarna nog een half jaar napijn. Kies heeft altijd los gezeten, maar blijkbaar is de wortel nu dood, want heb geen pijn Tandarts was zo trots op zijn werk, vooral voor wat het heeft opgebracht denk ik, wat een prutswerk. Nu een ravage in mijn mond, met als gevolg dat mijn tong vol aften zit.

De busreis van Wonder Peru Expedition van Puno naar Cusco bleek alles mee te vallen. Er waren diverse tussenstops ingebouwd waar je al dan niet tegen betaling gebruik van kon maken. De eerste stop was bij Pucara. Daar hebben we de Incatempel Kalasaya bezocht die behoorlijk in tact gebleven is. Het moet een immens complex zijn geweest in verhouding tot het dorp dat aan de voet van deze heuvel ligt. In het dorp zelf hebben we het museum over deze tempel bezocht en de opgravingen die daar zijn gedaan. Helaas mochten daar geen opnamen van worden gemaakt, maar de achtergrondinformatie van interessant.

Daarna een korte onderbreking gehad op La Raya. Dit is de overgang tussen de regio's Puno en Cusco. Het landschap verandert echt. We zitten nog steeds in de Andes. Natuurlijk staat het ook hier vol stalletjes met souvenirs. Gelukkig lopen er ook Lama's en Alpaca's en komen we nog diverse flamingo's tegen.

De lunch hebben we gebruikt in Sicuani. Normaal ben ik niet zo'n voorstander van het gezamenlijk eten, maar het was een gezellig restaurant met redelijk normaal gekruid voedsel en bovendien was er een gitaarspelende man met panfluit die Europese songs speelde. Voor het goede doel een CD van hem meegenomen.

Door naar Raqchi. Dit zijn de restanten van een Inca stad. De uitleg van de gids vonden we vooral langdradig en we hadden al gauw door dat we daarmee nog niet de helft zouden zien. We zijn dus lekker zelf gaan ronddwalen en waren keurig op tijd weer bij de bus. Ook in deze stad is opvallend veel bewaard gebleven. Tijdens de Spaanse inquisitie zijn veel Inca gebouwen verwoest en hebben de Spanjaarden hun eigen Katholieke kerken en kathedralen erop gebouwd. Door de aardbevingen zijn die vervolgens weer verwoest, maar de restanten van de Inca's zijn bewaard gebleven. Die hadden blijkbaar wel de kennis om aardbeving bestendige gebouwen te plaatsen.

De laatste kapel in Andahuaylillas hebben we aan ons voorbij laten gaan. We hebben ons prima vermaakt op het pleintje voor de kerk bij de kraampjes, vogels, bloemen en loslopende hondjes.

Zoals gebruikelijk kwamen we te laat aan in Cusco. We zaten vlakbij Plaza de Armas en zijn daarheen gelopen. Er bleek een visrestaurant op het plein te zitten. Hoewel ik geen trek had, een probleem dat bij deze hoogte vaker voorkomt, zijn we daar toch gaan eten. Het was heerlijk, maar ik kreeg het niet op. Ben dan geen vegetariër, maar uit principe gooi ik nooit vlees of vis weg, maar het ging echt niet meer. Toen gaf ik de aften en hoogte nog de schuld, maar dat bleek iets anders te liggen.

Na de maaltijd hebben we nog even op een bankje op het plein gezeten en genoten van de lichtjes en de gezelligheid, maar voelde mij zo moe, dat we toch terug naar het hotel zijn gegaan en direct zijn gaan slapen.

Actief sinds 24 Sept. 2016