Wandeling door Lima - Reisverslag uit Lima, Peru van perugalapagosrondreis - WaarBenJij.nu Wandeling door Lima - Reisverslag uit Lima, Peru van perugalapagosrondreis - WaarBenJij.nu

Wandeling door Lima

Door: José

03 Oktober 2016 | Peru, Lima

Lima

Na een zeer karig ontbijt van twee kale broodjes en een kop heet water zijn we snel het hotel uit gevlucht op zoek naar geld en eten. Als keus uit beleg hadden we een bakje met rode jam en als drinken een zakje zoethoutthee. Ik eet geen jam en drink geen zoethout. Verder was er niets. Geen idee hoe het in de rest van Peru is, maar heb wel eens een uitgebreider ontbijt gehad. In Lima staat op iedere hoek wel een eetkraampje, maar wilde mijn buurman niet vergezellen, dus toch maar in een winkel en echt restaurant iets eetbaars gehaald. Vervolgens hebben we 25 km gelopen door de stad heen. We wilden eigenlijk maar één ding echt zien, het waterpark(Parque de las aguas) met fonteinen en lichtshows, maar helaas was die gesloten. Vervolgens de echte toerist uitgehangen, maar dan wel lopend.

Miraflores
Dit zou de mooiste wijk van Lima moeten zijn. Er is een klein park met wat beelden. Rondom zie je uitsluitend hoogbouw.

Parque Kennedy
De naam zegt het al. Er staat een beeld van Kennedy en wat bomen.

Plaza San Martin
San Martin is de nationale held van Argentinië. Een generaal in de onafhankelijkheidsstrijd van Zuid-Amerika. Ieder Zuid-Amerikaans land heeft dan ook een standbeeld van hem. In Buenos Aires staat de mooiste en de grootste, maar hij was dan ook een Argentijn. In Lima hebben ze ook hun best gedaan en staat hij ook afgebeeld op een paard. Hij heeft in 1821 Peru bevrijd. Leuk eerbetoon.

Plaza de Armas de Lima
Aan dit plein zitten de meeste bezienswaardigheden. De Catedral de Lima, het presidentieel paleis (Palacio de Gobierno del Peru), een art museum en vlak erachter het klooster(Basilica de San Francisco). Bij aankomst was waarschijnlijk net de wisseling van de wacht en zagen we een muziekkorps marcheren die weer achter de poorten verdween. Om de paar meter stond er een militair buiten het hek met een mitrailleur en op het plein op iedere hoek vijf mensen met schilden, een hond en iemand erbij die blijkbaar de commando's moet geven of zo. Om toch iets te doen zijn we de kathedraal in geweest voor 10 sol. Laten we zeggen, je moet ervan houden. Bijgaand een foto van de liefde die God, c.q. de kerk uitdraagt naar andersdenkenden.

Huerta Guinea
Achter het paleis zagen wij gekleurde huizen tegen de heuvel, de armenbuurt van Lima. We wisten al dat het niet verstandig is om daar te gaan wandelen, maar we wilden een mooie positie zoeken om het één en ander op foto en video vast te leggen. We werden subiet tegen gehouden zonder enige uitleg en de andere kant op gestuurd. Dan maar achter het klooster door het hek wat opnamen gemaakt.

Plaza Bolivar
Bolivar vocht naast San Martin voor de onafhankelijkheid en heeft dan ook zijn eigen standbeeld en park. In 1824 werdd hij president (dictator) van Peru en in 1825 is Bolivia naar hem vernoemd. Het Congresgebouw (Congresa de la Republica del Peru) ligt ook aan dit park.

El Campo de Marte
Dit is één van de grootste parken in Lima. Ook hier natuurlijk diverse standbeelden, maar ook een skatepark, voetbalmogelijkheden en daarnaast echte sportvelden. Een gezellige drukte van alle schooljeugd die zich daar vermaakten.

In Lima schijnt nooit de zon, want de stad is vergeven van de smog. Wij hebben zelfs nog wat miezer regen gehad. Je wordt echt gek van het getoeter. Iedereen toetert bij alles. Alleen in Caïro toeteren ze nog meer. Hier is dan ook geen auto onbeschadigd. Richtingaanwijzers kennen ze niet. Bij ieder kruispunt staan naast de verkeerslichten ook veekeerregelaars. Ook staat er overal politie met kogelwerende vesten aan. Echt niemand houdt zich hier aan de regels. Rood licht zegt het niets, zebrapaden zien ze niet, dus als voetganger is het vooral kijken wanneer je kan oversteken en vooral niet wanneer het mag.

Actief sinds 24 Sept. 2016